أخبار العالم

السيسي: نطور كل القطاعات «دون ضوضاء»

 

قال الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، أمس، إن الدولة المصرية تقوم بتطوير كل القطاعات، بما في ذلك وزارة الداخلية، «من دون ضوضاء».

وفي كلمة له، خلال حفل تخرج دفعة جديدة من طلاب أكاديمية الشرطة، قال السيسي: «اسمحوا لي أن أقول لكل المصريين، اوعوا تتصوروا فيه قطاع من قطاعات الدولة لم نعمل على تطويره. بفضل الله نعمل على تطوير كافة القطاعات. بنشتغل من غير ضوضاء ومش بنقول هنعمل هيكلة وإصلاح، ولكن بنعمل الدور ده».

وأشار إلى أن «المسؤولية على عاتق وزارة الداخلية كبيرة قوي. لو قابلتنا مشكلة نسأل نقول فين الشرطة، وحتى لما الأسعار تغلي نقول فين الشرطة وفين الرقابة. دوركم مشهود من الناس كلها، ومصر كلها تقدر هذا الدور طالما يحترم إنسانية المواطنين وإنفاذ القانون».

وتابع: «دايما عايزين وإحنا بنتعامل مع المواطنين دائما منتبهين إننا موجودين في الشارع، ونتعامل مع تحديات كتيرة. فيه ممارسات واللي ماشي صح خلاص المشكلة اللي معاه أي مخالفة ترفق بيه وتعمله من خلال أدائك الراقي من خلال القدوة والممارسة».

وشدد على أن ضياع مصر كاد يتسبب في ضياع مستقبل الجميع، مضيفاً «البلد لو كانت راحت مكانش هيبقى فيه مستقبل لحد خالص». ووجه طلاب كلية الشرطة إلى الحفاظ على أنفسهم والعمل على حفظ أمن واستقرار البلاد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

زر الذهاب إلى الأعلى